ABD’deki raylarin genisligi 4 feet, 8,5 inc’tir. Bu oldukca ilginc bir
> mesafe. Neden acaba tam olarak bu olcude?
> Cunku Ingiltere’de bu sekilde ve raylar ilk defa surgundeki Ingilizler
> tarafindan yapilmis.
> Peki neden Ingilizler bu genisligi kullaniyorlarmis? Cunku ilk tren
> raylarini yapanlar eski tramvaylari yapan
> kisilermis ve bu genislik de onlarin kullanmis olduklari genislikmis.
> Neden acaba ozellikle bu uzunlugu kullaniyormis bu adamlar?
> Cunku bu adamlar, tekerlerkler arasindaki bu mesafeyi eskiden beri at
> arabalarini yaparken dikkate aliyor ve tramvaylari yaparken de ayni sase
> genisligi ve arac gerecleri kullaniyorlarmis.
>
> Guzel. O zaman, at arabalarinda tekerlekler arasinda neden bu ilginc
> olcuyu dikkate aliyorlarmis? Cunku diger bir olcu kullandiklarinda eski
> bir Ingiliz yolunda araba bozuldugundan, yol izleri arasindaki mesafeye
> uyacak sekilde olcuyu tutturmak zorundaymislar. Iyi de acaba kim bu eski
> yollari yol izlerini boyle olusturacak sekilde yapiyormus?
> Avrupa’daki (ve Ingiltere’deki) ilk uzun mesafeli yollar Roma
> Imparatorlugu tarafindan kendi savascilari icin yapilmis ve o zamandan
> beri kullanilagelmekteymis. Bu yol izleri neden bu sekildeymis? Roma
> Imparatorlugu’nun ilk savascilarinin arabalari bu ilk tekerlek izlerini
> olusturmuslar ve digerleri de arabalarinin tekerleklerinin zarar
> gormesinden korktuklarindan, bu izlerin uzerinde gitmesini saglayacak
> sekilde iki teklek arasindaki mesafeyi taklit etmek zorunda kalmislar.
> Iste bu nedenle, Roma Imparatorlugu icin ya da Roma Imparatorlugu
> tarafindan yapilan at arabalarinin hepsi, tekerlekler arasindaki bu
> mesafeyi koruyacak sekilde ayni olculerdeymis.
>
> ABD’deki standart ray genisligi olan 4 feet, 8,5 inc olcusu Roma
> imparatorlugu savas arabalarinin yapilis kurallarindan turemis gelmistir.
> Kurallar ve burokrasi her zaman var olmustur.
>
> Bazen size bazi kurallari hatirlattiklarinda ve siz bu kurallarin kimin
> kiçinin altindan çiktigini sorarsaniz, degil mi?
> Tam dogru yoldasiniz, Roma Imparatorlugu’nda savas-arabalari, arabanin
> eni, tam olarak iki atin kiçinin arasindaki mesafeye esit olacak sekilde
> yapilmistir. Boylece ulastigimiz yanit, en basta sorulan sorunun yanitidir
> Simdi de baglantili baska bir konu…
> Yine atlarin kiçi ve yolun genisligi ile baglanti kuran baska bir ilginc
> hikaye.
> Uzay araci firlatma rampasina baktigimizda, asil yakit tankinin her iki
> yaninda iki buyuk fuzenin yer aldigi dikkatimizi ceker. Bunlar SRB (Solid
> Rocket Boosters) olarak adlandirilir ve Thiokol sirketi tarafindan
> Utah’taki fabrikasinda uretilir.
> Aslinda bunlari tasarlayan muhendisler daha fazla genislikte yapmayi
> istemisler, ama SRBler fabrikadan firlatma rampasina trenle gonderilmek
> zorunda oldugundan bu istekleri gerceklesememis.
> Bahsedilen tren yolu dagdaki bir tunelden gecmektedir ve SRBler yolun
> genisliginden hafifce daha genis olan bu tunelden gecmek zorunda
> oldugundan, bahsettigimiz genislik de yaklasik olarak iki atin kiçi
> arasindaki mesafeye denk gelmektedir. yani sonuc olarak, dunyanin en
> gelismis ulasim sisteminin firlatma fuzelerinin dizayni, iki bin kusur yil
> once bir atin kiçinin genisligi ile belirlenmistir.

Reklamlar

Fikriniz varmış,malınız gibi paylaşınız...

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s